Je hebt waarschijnlijk wel eens van de termen SEM (Search Engine Marketing), SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search engine optimisation) gehoord en er misschien ook al eens mee gewerkt. Alle drie hebben te maken met online marketing met als doel om jouw website zo hoog mogelijk in een zoekmachine te vertonen. Maar weet je eigenlijk precies wat zoekmachine marketing, zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie inhouden? Hoe werkt een zoekmachine en hoe kun jij ervoor zorgen dat je hoog in de zoekresultaten verschijnt? Een antwoord op deze vragen lees je hieronder. We hanteren de Nederlandse begrippen:

  • Zoekmachine marketing
  • Zoekmachine adverteren
  • Zoekmachine optimalisatie
SEM statistieken

Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing (ook wel bekend als de Engelstalige varianten search engine marketing en SEM) is een overkoepelende term voor betaalde en onbetaalde online marketing op het zoekmachine netwerk. Zoekmachine marketing is van belang om ervoor te zorgen dat zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo jouw website vertonen in de zoekresultaten wanneer iemand hiernaar zoekt. Een goede marketing strategie zorgt ervoor dat jouw website bovenaan de zoekresultaten verschijnt, wanneer mensen zoeken naar producten of diensten gerelateerd aan jouw bedrijf.

In het kort gezegd is zoekmachine marketing alles wat je doet om je website in de zoekresultaten te laten verschijnen. Dit is onder te verdelen in twee soorten online marketing namelijk: betaalde online marketing (zoekmachine adverteren) en onbetaalde online marketing (zoekmachine optimalisatie).

Zoekmachine marketing wordt ook wel eens gebruikt om alléén de betaalde vorm van online marketing aan te duiden. Je zult ongetwijfeld een keer iemand tegenkomen die alle termen lukraak door elkaar gebruikt. Om het overzicht te bewaren, maken wij het onderscheid tussen de drie termen in dit artikel duidelijk.


Zoekmachine adverteren

Zoekmachine adverteren (oftewel search engine advertising of SEA) is een betaalde vorm van online marketing met als doel jouw advertentie in de zoekresultaten te laten verschijnen. Bij deze vorm van marketing wordt er gebruik gemaakt van betaalde advertenties, de zogeheten Pay Per Click (PPC) advertenties. Hiermee maak je een grotere kans om op de eerste plek of pagina van een zoekmachine te verschijnen.

Pay Per Click adverteren

Hoe werkt het?

Tegenwoordig bladert bijna niemand meer verder dan de eerste of maximaal de tweede pagina van de zoekresultaten. Om kans te maken om op de eerste pagina te verschijnen maken daarom veel mensen gebruik van betaalde advertenties in bijvoorbeeld Google Ads. Hiermee kun je je eigen advertentie ontwerpen voor op het zoeknetwerk, zoekwoorden koppelen en een bedrag instellen dat je maximaal wilt betalen als iemand op jouw advertentie klikt.

Of jouw advertentie bovenaan in Google komt te staan hangt niet alleen af van de door jouw ingestelde zoekwoorden, advertentieteksten en biedingen. Google’s algoritmen houden ook rekening met cookies, locaties, tijdstippen en apparaten vanaf waar iemand het zoekmachine-netwerk betreed. Daarnaast bepalen de advertentie extensies ook voor een gedeelte jouw advertentierangschikking.

Hoe kun je met Google adverteren bovenaan verschijnen?

Wanneer je gebruik maakt van de juiste tools, kun je inzicht krijgen in de zogeheten zoekwoorden veiling. De veiling is waar wordt bepaald welke advertentie bovenaan de zoekresultaten komt te staan.

Het programma dat Google gebruikt om bedrijven online te laten adverteren heet Google Ads. In dit programma, Google Ads, kun jouw advertenties creëren, bodaanpassingen doen en een hoop andere dingen. Je kunt bijvoorbeeld ook van Google Ads’ zoekwoordplanner gebruik maken om in te zien welke zoektermen vaak worden gebruikt, en jij dus aan jouw lijst kan toevoegen.

In Google Ads kun je statistieken en rapporten opvragen om in te zien wat ervoor zorgt dat jij juist wel of niet bovenaan verschijnt. Hierdoor kun je dus goed grip krijgen op jouw advertenties en Google Ads kosten.


Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (ook bekend als Search Engine Optimisation of SEO) is gericht op het verhogen van de positie van jouw website in de organische zoekresultaten. Organische zoekresultaten zijn de resultaten die direct onder de advertenties komen en waarvoor je dus niet betaalt wanneer iemand erop klikt. Het optimaliseren van je website kost tijd, maar is eigenlijk heel simpel.

SEO content schrijven

Hoe werkt het zoekmachine optimalisatie?

Een zoekmachine leest als het ware jouw website uit zodat deze weet waar jouw website over gaat. Dit fenomeen het web crawling. Zoekmachines hebben elke internetpagina op het world wide web geïndexeerd en zijn continue aan het crawlen om deze informatie up to date te houden.

Wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe tuinplant en in de zoekmachine typt “tuinplanten met weinig onderhoud”, zoekt deze zoekmachine razendsnel alle informatie door die hij heeft om deze zoekterm te koppelen aan de meest relevante webpagina’s en websites. De pagina met de beste score wordt als eerst vertoont in de organische zoekresultaten.

Niet alleen zoekwoorden helpen je om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Ook linkbuilding kan je helpen om hoger in Google komen te staan. Daarnaast is het voor zoekmachine optimalisatie van belang dat je afbeeldingen op je website een relevante titel geeft zodat de zoekmachine deze ook kan uitlezen.

Hoe kun gratis gevonden worden op google?

Als jij een website hebt die gericht is op de verkoop van tuinplanten, is het van belang dat je gerelateerde woorden en artikelen op je website plaatst. Zo kan een zoekmachine jouw website juist indexeren.

Dit kan in de vorm van productbeschrijvingen en blogberichten. Steeds vaker zie je dat websites een eigen blogpagina hebben en dat is dus met een goede reden. Wanneer jij niet genoeg tekst of zoekwoorden op je website hebt staan, dan kan de zoekmachine natuurlijk niet weten aan welke zoekopdracht hij jouw website moet linken.

Het is van belang dat je een goede online strategie hebt. Iedereen kan wel een blogbericht online zetten en wat productbeschrijvingen toevoegen. Het is echter een ander verhaal wanneer je een blogbericht online wilt zetten dat geschreven is voor zoekmachine optimalisatie, de juiste zoekwoorden erin verwerkt en dit ook nog eens met enige regelmaat doet.


De verschillen en overeenkomsten

Zoekmachine marketing is dus een term die wordt gebruikt om betaalde en onbetaalde marketing voor jouw website op zoekmachines aan te duiden. Betaalde marketing wordt ook wel zoekmachine adverteren (of search engine advertising) genoemd en onbetaalde marketing zoekmachine optimalisatie (of search engine optimisation).

De twee hebben een aantal dingen gemeen maar hebben ook een aantal verschillen. De meest belangrijke hebben we op een rijtje gezet:

  • Zo is het bij beide belangrijk om te focussen op de zoekwoorden. Wanneer jij een zoekwoord gebruikt waar niemand naar opzoek is, dan zal jouw website of artikel natuurlijk niet gevonden worden.
  • Het grootste verschil tussen de twee is dat adverteren kosten met zich mee brengt, maar daarmee wel een betere garantie van een plekje bovenaan in Google, terwijl optimalisatie zich richt op vertoningen in de organische zoekresultaten.

Heb je hulp nodig bij het bovenstaande? Neem dan direct contact met ons op zodat we je verder kunnen helpen.

Meer informatie over zoekmachine marketing:

Wat is SEO en hoe scoor je hiermee hoger in Google