Even geleden viel het mij op dat de basisvaardigheden van Google Analytics bij veel mensen ontbreken. Zelfs bij mensen die in de online wereld werken. En dat is zonde, want met een paar simpele stappen kun je ontzettend veel nuttige informatie opzoeken. In dit artikel leg ik daarom kort een aantal features van Google Analytics uit. Zodat ook jij snel de basisstatistieken van je website kunt opzoeken.

Na het lezen hiervan zoek jij gemakkelijk op hoeveel gebruikers op je website komen, op welke pagina’s de meesten belanden, via welke kanalen zij binnenkomen én hoe je deze informatie gebruikt om te groeien. Ga direct naar:

Foto van tablet met Google Analytics statistieken


Doelgroep overzicht Google Analytics

Om inzicht te krijgen in het aantal websitebezoekers, en in wie dat dan precies zijn, klik je in het linkermenu op ‘Doelgroep’. In het dropdown menu dat nu verschijnt, kun je de informatie van je websitebezoeker verder specificeren.

De meest basale informatie die je hieruit wilt halen, is het aantal gebruikers over de geselecteerde periode. In het voorbeeld hieronder zijn dat 1.319 gebruikers in de periode van 1 maart tot en met 30 april 2020. Verder zie je dat één gebruiker gemiddeld:

  • 41 seconden op de website zit;
  • 1,67 pagina’s bekijkt tijdens zijn sessie en;
  • dat 10,5% van de gebruikers naar de website terugkomt (Returning Visitor).

Wanneer je begint met het analyseren van statistieken, is het prettig om deze informatie als startmeting te nemen. Je doelen kunnen bijvoorbeeld zijn om het aantal gebruikers te verhogen, het aantal sessies per gebruiker of de gemiddelde sessieduur. Welk doel je kiest, is afhankelijk van het soort website en het doel van je bedrijf.

Screenshot Google Analytics doelgroep menu

Meer inzicht in je doelgroep krijg je via de knoppen die onder ‘Doelgroep’ in de menubalk staan. Je kunt bijvoorbeeld de leeftijd van je bezoekers opzoeken, de locatie, en op welk apparaat zij je website bezoeken. Allemaal zodat je beter kunt inspelen op hun behoeften. In dit artikel houd ik het bij de basisvaardigheden van Google Analytics, dus ga ik daar niet verder op in.


De meest populaire pagina’s op je website

Het is ook waardevol om te weten welke websitepagina’s het meest weergaven krijgen. Dat zie je door in het linkermenu op ‘Gedrag’ te klikken. In het dropdown menu klik je vervolgens op ‘Site-content’ en op ‘Alle pagina’s’. Let ook hier weer op de geselecteerde tijdsperiode in de rechterbovenhoek.

De meest basale informatie die Google Analytics je geeft per URL is:

  • het aantal paginaweergaven;
  • het aantal unieke paginaweergaven en;
  • de gemiddelde tijd die men op deze pagina doorbrengt.

Ook kun je op deze manier makkelijk foutmeldingen bijhouden, of foute doorverwijzingen. Stel dat een populaire website naar jouw website doorverwijst, en er klikken op één dag 50 mensen op de link. Dan zie je in Google Analytics die pagina ineens stijgen. Maar stel dat de doorverwijzing niet klopt, en mensen op een 404 foutmelding op je website belanden. In dat geval is het fijn dat je dit direct ziet, en belangrijk om snel in te grijpen door de link te laten aanpassen.

Screenshot Google Analytics overzicht gedrag - sitecontent

Meer diepgaande informatie over de pagina’s lees je af uit de statistieken: instappunten, bouncepercentage, uitstappercentage en paginawaarde. Om waarde te kunnen hechten aan deze statistieken, moet je goed weten wat ze inhouden. En je moet goed onderzoek doen wat hier invloed op heeft, en hoe je dit zelf kunt beïnvloeden. Alleen zo haal je hier relevante informatie uit. Een statistiek op zichzelf, zegt namelijk niet zo veel.


Tip! Wil je weten wat al die begrippen betekenen? Je kunt het natuurlijk Googelen. Maar je kunt ook je muis op het vraagteken houden dat naast het begrip staat. Je leest dan Google’s uitleg van de statistiek.


Via welke kanalen de gebruikers op je website belanden

De laatste van de 3 Google Analytics basisvaardigheden die ik met je wil delen, is hoe je opzoekt via welke kanalen mensen op je website terecht komen. Dat kan op twee manieren:

Manier 1: Wanneer je nog bovenstaande weergave bent (Gedrag > Site-content > Alle pagina’s), klik je net boven de kolom ‘Pagina’ op ‘Secundaire demensie’, waar een pijltje naar beneden naast staat. In de zoekbalk type je nu bron. En je klikt aan ‘Bron/medium’Nu verschijnt naast elke URL, via welk kanaal de gebruiker erop terecht komt.

Manier 2: Via de tweede manier zie je een optelsom van het aantal gebruikers dat per kanaal naar je website komt. Je kijkt dus niet per URL, maar per kanaal. Je komt in deze weergave door eerst op ‘Acquisitie’ te klikken in de linker menubalk. In het dropdown menu selecteer je En klik op het menu dat eruit rolt op ‘Alle verkeer’ en op ‘Kanalen’. De eerste verdeling die wordt gemaakt is tussen: Paid Search, Organic Search, Direct, Social en Referral. Wil je specifieke informatie per social media kanaal, klik dan op ‘Social’.

De meest basale statistieken, die in dit overzicht waardevol zijn:

  • Gebruikers
  • Nieuwe gebruikers
  • Sessies
  • Gemiddelde sessieduur

Screenshot van google analytics acquisitie overzicht

Meer belangrijke, maar ook meer ingewikkelde, informatie vindt je ook hier weer in de overige statistieken. In de uitleg pak ik alleen de basis statistieken eruit. Dit, omdat je met deze statistieken al in weinig tijd, toch een waardevolle optimalisatieslag kunt slaan.


Hoe je Google Analytics gebruikt om te groeien

Zoals je hebt gelezen kun je met een paar simpele cijfers nog niets zeggen. Wil je de statistieken écht nuttig inzetten, bepaal dan van te voren je doelen, doe een gedegen 0-meting en bepaal hoe je deze cijfers gaat verhogen. Met de basiskennis uit dit artikel, is dat op een laagdrempelige manier te realiseren.

Ga je aan de slag met analyseren? Lees dan hieronder nog een paar tips, over de informatie je uit bovenstaande cijfers kunt halen.

Inspelen op de behoefte van je doelgroep

Doordat je bijhoudt op welk device je websitebezoekers zitten, via welke kanalen ze binnenkomen en welke pagina’s populair zijn, kun je je doelgroep veel beter bedienen. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden.

Device

Zie je dat 90% van je websitebezoekers via mobiel op je website kijkt, controleer dan of je website genoeg geoptimaliseerd is voor mobiel: is de laadsnelheid wel in orde, zijn de afbeeldingen niet te groot, en gebruik je genoeg witregels?

Leeftijd

Blijkt uit de statistieken dat drie kwart van je websitebezoeker onder de 18 is? Pas dan – indien het bij je merk past – je taalgebruik aan, aan de nieuwe generatie.

Populaire pagina’s

Zie je een piek van websitebezoekers op één van je pagina’s, én is de gemiddelde tijd ook nog eens (redelijk) hoog, dan kun je concluderen dat mensen daarin geïnteresseerd zijn. Bedien je doelgroep dan nog beter door meer diepgaande content aan te bieden over dit onderwerp.

Zie je juist dat een bepaalde pagina het heel slecht doet? Ga dan eens na of de pagina wel duidelijk is, en aantrekkelijk. Een content marketeer kan je hier goed bij helpen en in adviseren.

Kanalen

Stel je post 2 keer per dag een doorlink naar je website op Facebook. Maar het blijkt dat in één hele week, maar 3 mensen via Facebook op je website komen. Vraag je dan af of je de tijd waarin je Facebook posts maakt, niet beter ergens anders in kunt steken. Bijvoorbeeld LinkedIn posts, wanneer je ziet dat daar wel een hoop websitebezoekers vandaan komen.

Tenzij die 3 Facebook-mensen allemaal 5 minuten lang op je website zitten en een contactformulier invullen. En je van 1 van die 3 mensen een opdracht krijgt van 3.500 euro. Dan was het het misschien toch wel waard? (Zo zie je maar weer dat een statistiek op zichzelf niets zegt!)


Ik hoop dat deze tips je wat handvatten geven om zelf met de statistieken aan de slag te gaan. Deze basisvaardigheden van Google Analytics kunnen namelijk veel doen voor je online aanwezigheid!

Kom je er niet uit, is analyseren helemaal niet zo jouw ding of heb je simpelweg geen tijd om dit zelf te doen? Dan help ik je graag persoonlijk verder. Stuur gerust een bericht of bel op.