Deze eerste blog over de online marketing trends 2018 gaat over het persoonlijk aanspreken en contact onderhouden met jouw doelgroep. Waar eerst alles goedkoper moest – mede door de crisis – moet nu alles persoonlijker – mede doordat de crisis voorbij is. Alles draait tegenwoordig om touchpoints en de complete sales cirkel doorlopen met je (potentiële) klanten: van oriëntatie naar sale en aftersales.

Engagement – zoals dat mooi in het Engels wordt uitgedrukt – met je doelgroep is van groot belang. Daar hoort een persoonlijke benadering bij. Lees in deze blog over hoe jij mee kan gaan met deze Online Marketing Trends van 2018.

Online marketing trends 2018 #1 Alles wordt persoonlijker

Persoonlijke verbintenis

Met de hoeveelheid aan keuze van tegenwoordig, zijn mensen op zoek om ergens bij te horen. Het goedkoopst is niet meer het belangrijkst, maar de band die mensen hebben met het merk waarvoor zij kiezen wel. De juiste branding van je bedrijf zorgt ervoor dat mensen zich persoonlijk verbonden voelen. En die verbintenis, zorgt ervoor dat mensen voor jouw bedrijf kiezen. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je 7 touchpoints met een bedrijf of merk hebt, je gegarandeerd voor dat bedrijf of merk kiest.

Tijd, kwaliteit en persoonlijke aandacht gaan hand in hand. Het is belangrijk om de tijd te nemen om te luisteren naar de klant, en diens klanten. Dat zorgt ervoor dat er kwaliteit geleverd kan worden en maatwerk. Persoonlijke aandacht en werk op maat, is een online marketing trend die in 2018 doorzet.

Engagement

Wat is dat engagement dan precies waar ik het in de inleiding over had? Onderdeel van online marketing trend ‘alles moet persoonlijker’ is het contact onderhouden met de (potentiële) klanten oftewel: de doelgroep.

De engagement (verbintenis) die je hebt met je doelgroep is van groot belang. Deze kun je aansterken door: Gebruik social media om je doelgroep te bereiken

  • Social media pagina’s:

– Contacten leggen en onderhouden

– Reageren op berichten, interesse tonen

– Bijv.: Linkedin, Facebook of Google +

  • Blog berichten:

– Plaatsen

– Antwoorden op de vragen of reacties.

  • Feedback rondes
  • Aftersales

Hoe meer een (potentiële) klant in contact komt met de concurrent, hoe groter de kans is dat deze overstapt. Houdt deze dus bij je door persoonlijke aandacht aan hem of haar te schenken.

Kwaliteit in plaats van kwantiteit

In 2010 – ten tijde van de crisis – had YOMS waarschijnlijk slechte zaken gedaan. Niet alleen is online marketing een van de eerste dingen om op te bezuinigen, maar als men al voor online marketing koos, gingen zij ook nog eens voor kwantiteit in plaats van kwaliteit. Nu de economie weer is aangetrokken maken bedrijven geld vrij om aan online marketing te besteden. En laat ik het nu net heel belangrijk vinden om kwaliteit te leveren en aandacht te besteden aan de doelgroep.

Voorop staat de kant, en de klanten van de klant. Want uiteindelijk wil ik door middel van online marketing natuurlijk de klanten van mijn klanten bereiken. Dit doe ik door een persoonlijke boodschap over te brengen, voor iedere doelgroep en voor ieder doel betekent dit dat er gekeken moet worden naar welke taal en toon ik gebruik. En dat vind ik dan weer ontzettend leuk in combinatie met mijn afgeronde studie psychologie.

Online marketing trend 2018 #1 Alles moet persoonlijker

Terug naar het onderwerp: de eerste online marketing trend van 2018 die ik wil delen is dus dat alles persoonlijker wordt. Een aantal tips hiervoor:

  • Doelgroep onderzoek
  • Spreek de juiste taal
  • Sla de juiste toon aan
  • Gebruik het juiste kanaal
  • Maak een VLOG indien toepasselijk
  • Reageer op social media, dus niet alleen posten

Een keuze is tegenwoordig niet alleen maar gebaseerd op wat het goedkoopste is. Mensen willen een keuze maken die goed voelt. En voor de een voelt het goed als de prijs laag is, voor de ander als het eco friendly is. Maar een online marketing trend in 2018 die goed merkbaar is, is dat de keuze gebaseerd is op een persoonlijke band met het merk, de diensten of de persoon.

Om te zien wat wij doen op social media kun je onze Linkedin, Facebook of Google + pagina volgen!