Social media verhalen zijn tegenwoordig helemaal in. Het begon allemaal met SnapChat en al snel volgden alle andere social media platformen met de optie om verhaallijnen te maken. Op zo’n verhaallijn kun je foto’s en video’s uploaden die voor iedereen 24 uur lang te zien zijn. Je kunt het gebruiken om een persoonlijke band met jouw volgers op te bouwen, door bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen te geven of hen te laten zien hoe jouw dag eruit ziet.

Wat is zo’n social media verhaallijn precies en hoe werkt het? Welke platformen doen hieraan mee? En hoe kun jij dit inzetten voor jouw bedrijf? Dat lees je hieronder in de derde online marketing trend 2018!

Om een duidelijk verhaal te schetsen gebruik ik het Instagram profiel van een goede vriendin en fotograaf als voorbeeld:

 

instagram inzetten voor bedrijven

Instagram profiel van dels_endless_road


Wat is zo’n verhaallijn precies?

Een verhaallijn op social media is een plek waar je foto’s en video’s kan uploaden welke voor 24 uur te zien zijn.

SnapChat begon jaren geleden met dit principe. Dit was toen een app waar je foto’s en video’s kon uploaden die slechts een aantal seconden te zien waren voor al jouw volgers. Daarna breidden zei dit uit tot een verhaallijn, waar je alle posts 24 uur lang kon bekijken. Nu hebben andere platformen dit principe ook geïntegreerd en is het een echte online marketing trend.


Hoe werkt het?

Je upload een foto of video, voegt er wat leuks bij zoals een tekst, locatie, poll of emoticon en zet het online op je profiel. Deze post is vervolgens 24 uur te bekijken door jouw volgers – of door iedereen die gebruik maakt van het platform bij een openbaar profiel. En zo kun je een hele verhaallijn maken van 24 uur lang.

Social media inzetten voor bedrijven

Instagram profiel van dels_endless_road

Iemand kan jouw verhaallijn bekijken door op jouw profielfoto te klikken. In het voorbeeld hierboven zie je de roze cirkel om de profielfoto van dels_endless_road. Dit betekent dat zij een nieuwe foto of video aan haar verhaallijn heeft toegevoegd. Klik je hierop, dan krijg je deze te zien.

Op een verhaallijn post je dus feed die tijdelijk te zien is. Maar wat nu als je zo’n post langer dan 24 uur wilt bewaren? Daar heeft Instagram wat op bedacht.

Je kunt namelijk ook verhalen highlighten. In bovenstaande afbeelding zie je dat dels_endless_road een highlight heeft aangemaakt van Kangaroo Island. Zo’n highlight blijft voor altijd op je profiel staan – totdat je het zelf verwijderd natuurlijk.

Op de foto hiernaast zie je een van de posts die in Kangaroo Island is gehighlighted.


Welke social media platformen

In de tijd dat SnapChat zich verder ontwikkelde door prive- en tekstberichten mogelijk te maken, ontwikkelde Facebook zich verder om juist dit soort SnapChat-verhalen te integreren. En dat is ze gelukt. Tegenwoordig bieden de volgende social media platformen een verhaallijn aan:

  • SnapChat
  • Instagram
  • Facebook
  • WhatsApp

Hoe kun jij dit inzetten?

Je kunt jouw social media verhaallijn inzetten om mensen op de hoogte te houden van je dag of jouw werk door hen een kijkje achter de schermen te geven of door te vloggen. Beide zijn leuke manieren om jouw volgers persoonlijk te betrekken bij jouw werk en dus een stabiel en betrouwbaar netwerk op te bouwen.

Een kijkje achter de schermen

Wanneer je het Instagram profiel van jouw bedrijf inzet om professionele foto’s van jouw producten te plaatsen, kan een verhaallijn een leuke manier zijn om jouw volgers een kijkje achter de schermen te geven.

Ben je fotograaf, dan kun je zoals dels_endless_road foto’s plaatsen gedurende de dag met wat je aan het doen bent. Zo is te zien dat zij op de boot naar Kangaroo Island stapte en tijdens haar eerste pauze van een heerlijke maaltijd genoot. Op deze manier betrekt zij haar volgers persoonlijk bij haar verhaal.

Ben je online marketeer, zoals ik, dan zou ik nu op mijn verhaallijn kunnen posten dat ik een blog aan het typen ben. Ben je bloemist, dan kan je denken aan een foto van de nieuwe lading bloemen voor die dag. Zo zijn er ontzettend veel mogelijkheden voor elke branche, om actief en persoonlijk met jouw volgers bezig te zijn.

Makkelijke manier van vloggen

Het zijn natuurlijk niet alleen maar foto’s die je kan plaatsen op je verhaallijn. Je kunt ook makkelijk vloggen op deze manier.

Zo zou dels_endless_road een filmpje kunnen maken op de boot en haar volgers bijpraten van haar avonturen en van het uitzicht laten genieten. Zo zou ik een filmpje kunnen upladen met daarin wat tips aan de hand waarvan ik een blog schrijf en een bloemist kan een filmpje plaatsen van hoe een mooi boeket wordt gemaakt. En dat kan de hé-le dag door ;-).


De voordelen van een verhaallijn

 

Branding

De eerste stap in het beinvloeden van consumentengedrag is het creeeren van bekendheid. Via een social media platform kun je jouw merk, bedrijf of dienst op de tafel brengen. Door jouw volgers een kijkje achter de schermen te geven of te vloggen kun jij hen een goed inzicht geven in jouw bedrijf en personal brand. Met deze transparante manier van marketing kun je al snel goodwill en een band creëren tussen je (potentiele) klanten en jou, je product en/of je bedrijf.

Contact leggen en onderhouden

Daarnaast is een belangrijke stap in de consumentenreis persoonlijkheid, touchpoints, contact onderhouden. Dit is allemaal mogelijk met social media. En zoals we zagen in online marketing tip 1: hoe persoonlijker hoe beter!


Social media verhalen iets voor jou?

Iedereen, in iedere branche kan social media in zijn of haar voordeel gebruiken, mits het op de juiste manier wordt ingezet en je de juiste verwachtingen hebt.

In deze post heb ik een voorbeeld genomen aan het Instagram account van Delphine, die haar professionele foto’s deelt met haar volgers via Instagram. Je kunt Instagram natuurlijk ook ter promotie van allerlei andere zaken gebruiken: zoals een drankje, kleding, of andere producten. En ook voor diensten, zoals personal training, een opleidingscentrum, BHV trainingen, noem het maar op!

Instagram profiel dels_endless_road

Kies een van de doelen uit en ga aan de slag met een social media account voor jouw bedrijf. Vind je de verhalen nog net een stapje te intensief? Dan kun je natuurlijk gewoon foto’s posten zoals hierboven. Een aantal social media marketing doelen zijn:

  • Verhogen van naamsbekendheid
  • Productkeuze beïnvloeding
  • Aantal website bezoeken verhogen
  • Relaties opbouwen met doelgroep
  • Reputatie verbeteren
  • Medewerkers betrekken

Hulp nodig met het opzetten van een social media account of sparren over de mogelijkheden? Of wil je wel meedoen aan de online marketing trends van 2018 maar heb je hier eigenlijk helemaal geen tijd voor? Laat YOMS helpen en neem contact op via onderstaand contactformulier!