Zoekmachine optimalisatie (ook bekend als SEO of Search Engine Optimisation) is gericht op het verhogen van de positie van jouw website in de organische zoekresultaten. Het doel om de vindbaarheid van jouw website in zoekmachines als Google, Yahoo en Bing te vergroten door het optimaliseren van je website. Maar wat zijn organische zoekresultaten nu precies? Hoe bepaalt een zoekmachine op welke plaats jouw website komt? En hoe kun je je website voor de zoekmachine optimaliseren? Kortom: wat is SEO of zoekmachine optimalisatie en hoe scoor je hiermee hoger in Google? Een antwoord op deze vragen lees je in dit artikel.

Wat is SEO of zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) uitleg

In dit artikel leggen we uit wat zoekmachine optimalisatie is en hoe je dit kunt toepassen op jouw website. Misschien lees je in dit artikel een paar termen waar je nog nooit van hebt gehoord. Dat maakt niets uit! Het gaat erom dat je na het lezen van dit artikel het principe van website optimalisatie begrijpt. We beginnen bij het begin:

Zoekmachine optimalisatie is het onderdeel van zoekmachine marketing dat zich richt op de organische zoekresultaten. Dit in tegenstelling tot zoekmachine adverteren (SEA), waar mensen ervoor betalen om hun advertentie in de zoekresultaten te vertonen. De advertenties zullen altijd bovenaan de pagina staan en de organische zoekresultaten hieronder. Het heet organische zoekresultaten, omdat deze dus op een natuurlijke wijze (zonder ervoor te betalen of adverteren) verschijnen in de zoekmachine. In deze afbeelding zijn de organische zoekresultaten groen omlijnd en de advertentie is rood omlijnd.

Organische zoekresultaten en advertenties in Google

Om te bepalen welke website op welke plek in de zoekresultaten verschijnt, wordt gebruik gemaakt van een fenomeen genaamd web crawling. Een zoekmachine leest als het ware jouw website uit zodat deze weet waar jouw website over gaat. Zoekmachines hebben elke internetpagina op het world wide web geïndexeerd en zijn continue aan het crawlen om deze informatie up to date te houden.

Wanneer iemand gebruik maakt van een zoekmachine, dan wordt de zoekterm gekoppeld aan de informatie die de zoekmachine heeft van alle websites om zo de meest relevante websites eerst te vertonen. Als iemand dus op zoek is naar een nieuwe tuinplant en in de zoekmachine typt “tuinplanten met weinig onderhoud”, zoekt deze zoekmachine razendsnel alle informatie door die hij heeft om deze zoekterm te koppelen aan de meest relevante webpagina’s en websites over tuinplanten met weinig onderhoud. De pagina met de beste score wordt als eerst vertoont in de organische zoekresultaten.

Om ervoor te zorgen dat een zoekmachine weet waar jouw website om gaat is het dus van belang dat je tekst op je website hebt staan die de zoekmachine kan uitlezen. Door middel van productbeschrijvingen of blogberichten kan jij ervoor zorgen dat de juiste zoekwoorden zo veel mogelijk worden gebruikt. En op die manier kan de zoekmachine jouw website juist indexeren.


Stappenplan: beter gevonden worden op Google.

Zoekmachine optimalisatie of SEO gaat dus om het verhogen van de positie van jouw website in de zoekmachines. In het optimaliseren van je website gaat een hoop tijd zitten, maar behalve dat, is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

SEO stappenplan

SEO Planning

Zoals je nu weet is het van belang dat de zoekmachine jouw website kan uitlezen. Het draait dus om website content zoals blogs of productbeschrijvingen. Nu kan iedereen kan wel eens een blogbericht op zijn website plaatsen. Maar met eens in het half jaar een kort blogbericht van 500 woorden plaatsen kom je er niet.

Zoekmachineoptimalisatie of SEO begint dus met een goede planning. Bedenkt een strategie: wie wil jij bereiken en wat wil jij hen meegeven? En plan wanneer je deze berichten systematisch met jouw doelgroep kan delen. Hoe meer relevante content je plaatst, hoe beter de zoekmachine weet waar jouw website over gaat. Een ander voordeel is dat ook jouw websitebezoekers geïnteresseerd blijven.

Zoekwoordenonderzoek

Als jij een website hebt die gericht is op de verkoop van tuinplanten, is het van belang dat je gerelateerde woorden en artikelen op je website plaatst. Zo weet een zoekmachine waar jouw website over gaat en kan hij deze koppelen aan de relevante zoektermen van mogelijke klanten. De zoekwoorden die jij gebruikt verwerk je in productbeschrijvingen en blogberichten. Mensen hebben dus niet door dat zij een tekst lezen die vol zit met zoekwoorden, je verwerkt deze woorden namelijk op een natuurlijke wijze in je tekst.

Een goed zoekwoorden onderzoek begint met logisch nadenken. Welke termen zou jij zelf gebruiken wanneer je op zoek bent naar tuinplanten? Vraag ook aan vrienden of familie wat zij in de zoekmachine zullen typen. Op deze manier kom je al een heel eind.

Naast je eigen input en die van je familie, zijn er een heleboel gratis en betaalde tools die je kunnen helpen bij een goed zoekwoordenonderzoek. Hiermee kan je inzicht krijgen welke zoektermen vaak worden gebruikt in de zoekmachine en welke al veel concurrentie hebben van andere websites.

Aantal woorden, linkbuilding en afbeeldingen

Met een goede planning en een uitgebreid zoekwoordenonderzoek heb je de twee belangrijkste punten gehad. Dan zijn er nog een aantal andere dingen om op te letten welke invloed kunnen hebben op jouw positie in de zoekmachine’s organische resultaten.

  • Ten eerste wil je letten op de lengte van je artikel. Het aantal woorden heeft niet per se een invloed op jouw positie in de zoekmachine. Maar je moet er wel rekening mee houden dat de kwaliteit hier wel invloed op heeft. Houd je artikelen dus relevant. Som niet onnodig al je zoekwoorden op en kies voor kwaliteit boven kwantiteit. Je schrijft natuurlijk niet alleen voor zoekmachine optimalisatie, maar ook voor de lezer.
  • Ten tweede zijn links naar en van andere websites van belang. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Relevante links met meer informatie over jouw website zorgen ervoor dat de zoekmachine dus meer informatie heeft en jouw website beter kan indexeren. Ook nemen zoekmachines in acht hoeveel websites er naar de jouwe linken. Hoe meer relevante links van en naar jouw website, hoe hoger je scoort in de zoekmachine. Let op: ook hier geldt kwaliteit boven kwantiteit.
  • Ten derde is het van belang dat je afbeeldingen op je website een relevante titel geeft zodat de zoekmachine deze ook kan uitlezen. Afbeeldingen zelf zijn vooral aan te raden voor de beleving van de lezer. De titel is echter van groot belang voor de zoekmachine ranking.
SEO stappenplan

Steeds vaker zie je dat websites een eigen blogpagina hebben en dat is dus met een goede reden. Wanneer jij niet genoeg tekst of zoekwoorden op je website hebt staan, dan kan de zoekmachine natuurlijk niet weten aan welke zoekopdracht hij jouw website moet linken.

SEO is dus het optimaliseren van jouw website zodat deze hoger in de zoekresultaten komt te staan. Het is van belang dat je een goede online strategie hebt. Iedereen kan wel een blogbericht online zetten en wat productbeschrijvingen toevoegen. Het is echter een ander verhaal wanneer je een blogbericht online wilt zetten dat geschreven is voor zoekmachine optimalisatie, de juiste zoekwoorden erin verwerkt en dit ook nog eens met enige regelmaat doet.

Een hoge positie halen in de zoekresultaten is dus niet iets dat je even snel doet. Je moet hiervoor toegewijd zijn, continu artikelen blijven toevoegen en webpagina’s blijven vernieuwen.

Heb je hier hulp bij nodig of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met ons op!