Social media bedrijfsdoelen bepalen. Dat is een flinke klus. Het is namelijk super belangrijk om duidelijke en eenvoudige doelen te hebben én om je tot een bepaalde doelgroep te richten. Als jij lukraak wat gaat plaatsen op social media, wie moet zich dan aangesproken voelen? Wie moet jou dan gaan volgen? Ik niet. Want de ene week zie ik misschien een leuk berichtje maar de volgende vier weken zie ik alleen maar dingen die mij niet aanspreken. Dus het bepalen van je doelen en doelgroep is belangrijk. En het uitzenden van één duidelijke boodschap (doel). In dit artikel geef ik een overzicht van een aantal mogelijke social media bedrijfsdoelen en voorbeelden hierbij.

Let op! Dit overzicht is niet allesomvattend. Er zijn talloze doelen die jij kan kiezen voor je bedrijf, in dit artikel geef ik de 9 meest voorkomende. Wil je meer informatie of heb je juist tips voor mij? Stuur gerust een berichtje!

Social media bedrijfsdoelen


 

Welke social media bedrijfsdoelen kies je?

Alle activiteiten van een bedrijf zijn terug te leiden naar groei en verkoop. Het doel van een bedrijf om social media te gebruiken zal hier dan ook op aansluiten. Maar simpelweg ‘groei’ en ‘verkoop’ is niet genoeg. Anno 2019 werkt het namelijk niet meer om hard te schreeuwen en veel reclame te spammen. Het draait in het huidige tijdperk om tweerichtingsverkeer. Door de doelgroep te betrekken en het dialoog aan te gaan, kan social media effectief worden ingezet voor bedrijven. Het is aangeraden om één doel na te streven per bericht. 9 social media bedrijfsdoelen die in dit artikel behandeld worden zijn: 


Verhogen naamsbekendheid

Je naamsbekendheid vergroten doe je door jouw merk of product aan zo veel mogelijk mensen te laten zien. Je advertenties zo vaak mogelijk op iemands scherm krijgen en hierdoor overdragen wat jouw merk of product betekent. Maar let op! Het gaat hier dus niet simpelweg om hard schreeuwen. Om tegenwoordig écht mensen te bereiken, moet je ze ook weten te bereiken. Dus ze weten aan te grijpen, touchpoints raken, interesse wekken, laten zien wat jij voor waarde toevoegt aan hun leven, de maatschappij of hun bedrijf.

Naamsbekendheid social media bedrijfsdoel

Berichten met dit doel bevatten vaak informatie die beschrijft wat jij of jouw bedrijf aan dit merk of product hebt. Kies bij dit soort berichten bewust voor de kleuren en afbeeldingen of video’s die qua uitstraling bij jouw merk passen. Blauw straalt bijvoorbeeld vertrouwen uit. Kinderen staan symbool voor onschuld. En lachende mensen roepen een vrolijk gevoel op. Let op dat je bij een campagne die zich hierop richt, niet stiekem nog andere social media bedrijfsdoelen verwerkt als ‘ook werken bij dit prachtige bedrijf?’, of ‘volg ons op social media’. Je leidt de kijker dan af van de boodschap. Het enige dat je wilt is je bedrijf in onder de aandacht brengen en gesprekken hierover op gang brengen. 

  • Communiceren wie je bent en wat je doet
  • Adverteren van relevante content

 


 

Nieuwe klanten aantrekken

Een social media strategie gericht op het aantrekken van nieuwe klanten bevat meestal call to actions als [vraag gratis een offerte aan!], [laat je e-mailadres achter en we nemen zsm contact met je op!], [meer weten? bel ons op 06 46367274 ma t/m vrij tussen 08:00 en 17:00 en we helpen je graag verder!], etc. Berichten die je plaatst, bevatten content die laat zien wat de lezer eraan heeft om jouw product of diensten af te nemen. Je overtuigt de lezer in een bericht van jouw waarde en maakt ze nieuwsgierig naar meer.

Social media bedrijfsdoelen klanten aantrekken

Let op dat je het in dit bericht niet puur hebt over het product of de dienst die jij aanbiedt. Heb het over wat de lezer eraan heeft om jouw product of dienst af te nemen. En laat na het plaatsen van je bericht zien dat je nog steeds geïnteresseerd bent in je doelgroep. Dat het niet puur gaat om het plaatsen van wat advertenties en klaar is kees.

Social media bedrijfsdoelen klantcontact interactie aanwezig zijn

Ook gericht adverteren op de doelgroep kun je onderdeel maken van deze social media strategie. Breng duidelijk je doelgroep in kaart: geslacht/leeftijd/beroepsgroep/woonplaats/etc. en stel dit in bij de advertentie-instellingen. 

  • Doelgroep betrekken door relevante content aan te bieden
  • Interactie aangaan met doelgroep
  • Gericht adverteren op doelgroep

 


 

Meer bezoekers naar website sturen

Voor webshops en bloggers is dit vaak doel nummer 1. Want de website is immers de plek waar het geld binnenstroomt. Maar ook andere bedrijven kunnen dit als social media doel hanteren. Je kan bijvoorbeeld via social media de kijker naar je bedrijfswebsite sturen, omdat je wilt dat ze daar meer lezen en verder geïnteresseerd raken in jouw bedrijf. Berichten bevatten vaak calls to action als [meer weten? kijk snel op onze website!] of een vraag, waarop het antwoord dan is te lezen op de website. 

Social media bedrijfsdoel meer website bezoekers

Het draait hier vooral om het wekken van interesse en de vraag naar meer. Waardoor degene die het bericht ziet, getriggerd wordt om naar de website te gaan en inderdaad meer informatie op te zoeken. Op deze website komt de lezer dan weer andere CTAs tegen waardoor er nog meer tijd wordt gespendeerd op de website en misschien zelfs wel een aankoop volgt. Verwerk altijd maar één link in een bericht. Het belangrijkste bij social media berichten is: houd het duidelijk en eenvoudig; stuur de lezer één duidelijke kant op. Verwarring in de boodschap zorgt voor verwarring bij de ontvanger terwijl je juist aandacht wilt trekken.

  • Content plaatsen met doorlinks naar de website

 


 

Klantbinding, onderhouden van relaties

Het draait hier vooral om het op gang brengen van het gesprek en het juist hierop reageren. Vooral publiekelijke reacties op negatief commentaar zijn erg belangrijk om jouw bedrijf goed op de markt te zetten. Wanneer je als bedrijf defensief reageert of de schuld afschuift, verlies je geloofwaardigheid. Ga je hier juist mee om, dan verdien je juist respect van jouw online publiek.  

Social media bedrijfsdoelen binding en onderhouden van relaties

Door content te plaatsen van jouw klanten laat je je waardering blijken. Je betrekt de klanten actief, onderhoudt relaties en dat zorgt ervoor dat zij ook eerder geneigd zijn om jou actief te volgen. En hoe meer ze jou zien, hoe eerder ze geneigd zijn om gebruik te maken van jouw producten of diensten. Niet alleen het originele bericht is hier dus van belang, waarmee je een gesprek op gang wilt laten komen. Het meest belangrijke is om aanwezig te zijn; reageren op berichten die je krijgt van ontevreden én tevreden klanten. 

Social media bedrijfsdoelen onderhouden van relaties

  • Gesprek aangaan met je doelgroep
  • Reacties plaatsen op berichten
  • Acties aanmaken voor volgers
  • Webcare voor vragen en klachten

 


 

Reputatie bewaking

Dit is een heel belangrijk social media bedrijfsdoel, vooral voor de grotere bedrijven waar meer over wordt gepraat online. Dit doel valt eigenlijk een beetje buiten de boot. Het gaat hier namelijk niet per se om het plaatsen van berichten met bepaalde doelen, maar om het in de gaten houden van wat er over jouw bedrijf wordt gezegd en het accuraat reageren hierop. Wordt er geklaagd? Los dit dan zo snel mogelijk op! Reageer publiekelijk met een oplossing zodat anderen zien dat hier aandacht aan wordt gegeven. Gaat het een beetje te ver? Stuur dan een PM/DM, maar laat wel in het openbare bericht weten dat je dit hebt gedaan! 

Schenk niet alleen aandacht aan klagers. Bedank ook mensen die iets positiefs zeggen over jouw merk of product. Wens ze bijvoorbeeld veel plezier met de bestelling of succes met het toepassen van de nieuw aangeleerde kennis. 

  • Bedrijf of merk monitoren op social media
  • Reacties plaatsen op (positieve & negatieve) berichten

 


 

Beter gevonden worden in zoekmachines

Dit is het makkelijkste social media bedrijfsdoel dat hiertussen staat, maar ontzettend belangrijk. Ook hier gaat het niet om het uitwerken van een content kalender met bepaalde posts, maar puur om het hebben en onderhouden van je social media pagina’s. Dit heeft namelijk twee voordelen voor je vindbaarheid op Google! Niet alleen verschijnen je social media pagina’s in de zoekmachine. Je website krijgt ook een hogere ranking in Google wanneer je social media bedrijfspagina’s hebt. Plaats een link van deze pagina’s op je website en een link van je website op de pagina’s om het cirkeltje rond te maken.

Social media bedrijfsdoelen hoger in zoekmachineLet op dat momenteel Google + offline wordt gehaald voor consumenten en merkaccounts. Bedrijfsaccounts blijven bestaan zodat bedrijven onderling met elkaar kunnen blijven communiceren. Het platform wordt na zo’n 10 jaar offline gehaald omdat Google heeft gemerkt dat (bijna) niemand er gebruik van maakte. Steek hier dus vooral geen tijd en energie in.

  • Bedrijfsprofiel aanmaken en enige activiteit bijhouden

 


 

Input productontwikkeling

Wil je nu eigenlijk wel eens weten wat jouw volgers, connecties, klanten en prospects van jouw producten vinden? Vraag het ze! Er is geen betere manier om een groot publiek om hun mening te vragen. Natuurlijk ben je wel afhankelijk van je publiek en hun intentie. Soms stel je een vraag op social media en krijg je 0 reacties… In onderstaand voorbeeld zie je dat de vraag is aangeslagen en wordt Finishing_point zelfs op een nieuw idee gebracht. Berichten bevatten vaak vragen naar de mening van het publiek. Richt het bericht alleen daar op! Leidt het publiek niet af met een doorlink naar de website of een andere CTA. Kort en duidelijk zoals onderstaand voorbeeld werkt het best, indien je antwoorden wilt. 

Social media bedrijfsdoelen input productontwikkeling

Het draait er hier om dat jij duidelijkheid krijgt over wat het publiek wilt, zodat je jouw bedrijf kan laten aansluiten op de wensen van je doelgroep. Bij productontwikkeling, maar ook wanneer je wilt weten welke content jouw publiek graag van je ziet op social media [willen jullie meer van dit soort berichten? reageer dan met een #thumbsup in de comment sectie].

  • Interactie aangaan met doelgroep
  • Ideeën van doelgroep vragen, stimuleren en belonen.

 


 

Medewerkers betrekken

Medewerkers betrekken bij jouw social media accounts is goed voor meerdere dingen. Ten eerste straal je uit dat je jouw medewerkers waardeert. Dit is goed voor de reputatie van je bedrijf. Ten tweede voelen de medewerkers zich ook gewaardeerd, wat goed is voor de bedrijfssfeer. En ten derde bereik je veel meer mensen wanneer je medewerkers in de berichten betrekt. Vrienden van de medewerkers vinden het namelijk ontzettend leuk om hierop te reageren. Interactie en betrokkenheid van een bericht, genereert meer interactie en betrokkenheid! Hoe meer mensen reageren hoe beter je bericht scoort hoe hoger het in de tijdlijn van anderen komt te staan. 

Social media marketing bedrijf medewerkers betrekken

In bovenstaand voorbeeld zie je een leuk filmpje van Coolblue waarin medewerkers vertellen over een werkdag. Ik heb expres dit voorbeeld gebruikt omdat ik het niet het beste voorbeeld vind. Zonder door te lezen: wat denk je dat hier beter kan? De medewerkers hadden wel getagd mogen worden. Ook had het extra leuk geweest als er gewoon even bij had gestaan: ‘bedankt voor jullie inzet!’ 

  • Waardering vragen, monitoren, laten converseren, expertise etaleren

 


 

Recruitment

En natuurlijk als laatste maar niet als onbelangrijkste: het social media bedrijfsdoel recruitment. Hierbij hoef je niet alleen aan LinkedIn te denken (of de Duitse versie Xing). Heb jij veel volgers op Instagram? Dan moet je vooral je vacatures via Instagram promoten. De kans dat jij de juiste doelgroep bereikt is dan namelijk ontzettend groot. Alleen is de kans dat je hier de doelgroep bereikt die ook daadwerkelijk op zoek is naar een baan – in tegenstelling tot op LinkedIn) juist wat kleiner. 

Bedrijfsdoelen social media recruitment

Plaats je vacatures dus op Linkedin, maar ook op de andere social media platformen waar je actief bent. Het leuke hieraan is dat je er een leuk filmpje bij kan doen over het bedrijf, of er een video-oproep van kan maken. Je kunt, zoals in bovenstaand voorbeeld, je bericht via advertentie-instellingen bij de juiste doelgroep terecht krijgen. En aangezien er in Nederland miljoenen mensen dagelijks actief zijn op social media, bereik je zo ontzettend veel mensen. De kans is groot dat hier de juiste kandidaat bij zit! 

  • Plaatsen van vacatures
  • Bereiken van werkzoekenden

 


 

Welk social media kanaal kies je?

Onder elk van de social media bedrijfsdoelen hierboven, zie je een aantal social media icoontjes. Dit zijn de icoontjes van de social media platformen die ik het meest geschikt acht, op basis van bereik, doelgroepen die hierop zitten en de mogelijkheden die het platform biedt. Voor klantenservice en recruitment moet je bijvoorbeeld rekening houden met de mogelijkheid om privé berichten te sturen. Dan kom je een stuk makkelijker in contact. Maar wil je juist een grote doelgroep bereiken, jouw naamsbekendheid vergroten door middel van een gaaf filmpje? Dan moet je stilstaan bij het bereik van een platform (Facebook is nog steeds de grootste..) en de doelgroep (op Linkedin zal je weinig tieners vinden). 

Bekijk voor meer informatie hierover het artikel: Welke social media kanalen gebruiken voor je bedrijf in 2019


Heb je na het lezen van dit artikel vragen, opmerkingen of hulp nodig bij het bepalen van social media bedrijfsdoelen of het plannen van een social media bedrijfsstrategie? Neem dan gerust vrijblijvend contact op! 

Stuur een berichtje!