Welke social media kanalen gebruiken voor je bedrijf in 2019

Social media kanalen voor je bedrijf inzetten draagt bij aan de merkbeleving. Dit uit zich in vele voordelen voor jouw bedrijf. Via social media kan jouw bedrijf zich op de kaart zetten en een bepaalde houding of uitstraling aanhouden. Je kunt potentiële klanten bereiken, contact houden met huidige klanten en in contact komen met potentiële en huidige werknemers. Om social media voor jouw bedrijf effectief in te zetten, is het van belang dat je het juiste kanaal gebruikt op de juiste manier. Om je een handje te helpen hebben we in dit artikel een overzicht gemaakt van de mogelijkheden, doelgroepen en het aantal gebruikers van de belangrijke social media kanalen anno 2019. Zo kun jij bepalen welke social media kanalen het best bijdragen aan de de doelen van jouw bedrijf.


Facebook bedrijfspagina

Facebook is het belangrijkste social media kanaal puur vanwege het bereik en de laagdrempeligheid. Onder de social media-platforms heeft Facebook de grootste reikwijdte. Eind 2018 telde Facebook dagelijks 279 miljoen actieve gebruikers in Europa. In Nederland ligt dit aantal op 6,8 miljoen. Sinds eind 2018 daalt het aantal Facebook gebruikers jonger dan 40 jaar fors. Facebookpagina’s doen het goed op Google en tellen dus mee voor je SEO. Dit is een van de onmisbaar social media kanalen voor elk bedrijf.

  • Doel: verhogen naamsbekendheid, nieuwe klanten aantrekken, meer bezoekers naar website sturen, klantbinding, onderhouden van relaties, reputatie bewaking, beter gevonden worden in zoekmachines, input productontwikkeling, medewerkers betrekken.
  • Mogelijkheden: berichten, video’s en foto’s plaatsen, adverteren, hashtags toevoegen, diensten toevoegen, verhaallijn opzetten, evenementen aanmaken, privé-berichten sturen, vind-ik-leuks, delen van content, verkopen, link naar locatie, link naar website, contactinformatie.
  • Device: smartphone & desktop.
  • Doelgroep: B2C.
  • Leeftijdsgroep: 20 – 65 jaar.
  • Aantal Nederlandse accounts: 10,1 miljoen.
  • Aantal actieve gebruikers in Nederland dagelijks: 6,8 miljoen.

Google + bedrijfspagina

Google + is het social media platform dat door Google is ontworpen. Het platform is echter nooit aangeslagen en heeft hoge gebruikersaantallen maar weinig activiteit. Het is aangeraden om een bedrijfspagina aan te maken omdat het een positief effect heeft op de SEO. Hoe meer Google producten je gebruikt, hoe hoger je scoort en beter vindbaar je bent. Hier valt dus ook YouTube onder.

  • Doel: beter gevonden worden in zoekmachines.
  • Mogelijkheden: content delen, video’s, foto’s, klantenservice mogelijkheden.
  • Device: desktop.
  • Doelgroep: B2B & B2C.

Instagram bedrijfsprofiel

Instagram is een groeiend social media platform dat vooral geschikt is voor visuele merkbeleving. Op het platform kunnen foto’s en korte filmpjes worden gedeeld. Het is een zeer positief medium waar het van belang is om professionele foto’s en duidelijke video’s te vertonen & zo veel mogelijk volgers te scoren. Het aantal gebruikers per dag blijft stijgen in de leeftijdscategorie 39+. Zit jij in een andere branche waar visuele merkbeleving van belang is, dan is dit een van de top social media kanalen voor jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan: mode, horeca, architectuur, reizen en fotografie.

  • Doel: verhogen naamsbekendheid, nieuwe klanten aantrekken, meer bezoekers naar website sturen, klantbinding, onderhouden van relaties, reputatie bewaking, beter gevonden worden in zoekmachines, input productontwikkeling.
  • Mogelijkheden: visuele merkbeleving, korte filmpjes plaatsen, foto’s plaatsen, gesponsorde berichten, featured berichten, verhaallijn toevoegen, vind-ik-leuks, reageren op berichten, anderen taggen, hashtags plaatsen, één op één berichten sturen.
  • Device: smartphone.
  • Doelgroep: B2B & B2C.
  • Leeftijdsgroep: 15 – 39 jaar meest actief en 40 tot 64 in stijgende lijn.
  • Aantal Nederlandse accounts: 4,9 miljoen.
  • Aantal actieve gebruikers in Nederland dagelijks: 2,7 miljoen.

LinkedIn bedrijfspagina

LinkedIn is oorspronkelijk opgezet als platform om banen te plaatsen maar uitgegroeid tot een respectabel social media platform voor zakelijke doeleinden. Tegenwoordig gaat het hier vooral om content delen, gesprekken op gang brengen en kun je naast vacatures ook blogs plaatsen, afbeeldingen, video’s en bepaalde mensen of groepen volgen. Op Linkedin zijn veel invloedrijke mensen (directeuren, managers, inkopers, CEO’s) actief, ideaal voor B2B.

  • Doel: verhogen naamsbekendheid, nieuwe klanten aantrekken, meer bezoekers naar website sturen, klantbinding, onderhouden van relaties, reputatie bewaking, beter gevonden worden in zoekmachines, input productontwikkeling, medewerkers betrekken en recruitment.
  • Mogelijkheden: vacatures plaatsen, content delen, whitepapers, blogs, video’s, adverteren, hashtags plaatsen, vind-ik-leuks, reageren op berichten, groepen aanmaken, premium account voor meer mogelijkheden.
  • Device: smartphone & desktop.
  • Doelgroep: B2B.
  • Leeftijdsgroep: HBO en WO studenten en zakelijk Nederland vanaf 25 jaar.
  • Aantal Nederlandse accounts: 4,6 miljoen.
  • Aantal actieve gebruikers in Nederland dagelijks: 611.000.

Pinterest bedrijfsprofiel

Pinterest is een online prikbord waar foto’s op kunnen worden gepind. Een bedrijfspagina kan zelf prikborden aanmaken met eigen content, maar ook content van andere bedrijven of mensen op hun prikbord prikken. Zo maken gebruikers van Pinterest wenslijsten, to do lijsten en moodboards. Omdat het een visueel social media kanaal is, is het ideaal voor visuele merkbeleving en naamsbekendheid.

  • Doel: verhogen naamsbekendheid, meer bezoekers naar website sturen.
  • Doelgroep: B2B & B2C.
  • Mogelijkheden: visuele merkbeleving, foto’s delen en doorlinken naar website.
  • Device: smartphone & desktop.
  • Leeftijdsgroep: vooral vrouwen 30 tot 55.
  • Aantal Nederlandse accounts: 3,5 miljoen.
  • Aantal actieve gebruikers in Nederland dagelijks: 734.000 actieve gebruikers.

Snapchat bedrijfsaccount

Snapchat wordt daar vaak ingezet in combinatie met influencers die een zogeheten “shout-out” geven over een merk. Het is een visueel kanaal waar je in een paar seconden een foto of filmpje aan je volgers kan tonen. Snapchat wordt in Nederland niet door veel bedrijven ingezet. In de Verenigde Staten is dit een populaire manier om merkbeleving over te brengen aan tieners en de doelgroep actief te betrekken. Instagram en Facebook hebben eenzelfde functie als Snapchat: de verhaallijn.

  • Doel: klantbinding, onderhouden van relaties, input productontwikkeling.
  • Mogelijkheden: visuele merkbeleving, korte filmpjes of foto’s plaatsen welke een paar seconden zichtbaar zijn voor de volgers, hashtags plaatsen.
  • Device: smartphone.
  • Doelgroep: B2C.
  • Leeftijdsgroep: tieners en jongvolwassenen tot 24.
  • Aantal Nederlandse accounts: 2,4 miljoen.
  • Aantal actieve gebruikers in Nederland dagelijks: 1,3 miljoen.

Twitter

Twitter is een snel, actueel en vooral zakelijk social media kanaal. Vooral nieuws accounts en politici doen het goed op Twitter maar het wordt ook door veel mensen gebruikt als contactpunt voor klantenservice van bedrijven. Twitter is dus goed om snel, actuele berichten te delen en voor één op één contact in direct messages voor klantenservice.

  • Doel: klantbinding, onderhouden van relaties, reputatiebewaking, beter gevonden worden in zoekmachines, input productontwikkeling.
  • Mogelijkheden: korte berichten delen (140 tekens), foto’s delen, taggen, hashtags, links delen, vind-ik-leuks, reageren op andere berichten.
  • Device: smartphone & desktop.
  • Doelgroep: B2B, B2C.
  • Leeftijdsgroep: 20 tot 39 jarigen.
  • Aantal Nederlandse accounts: 2,5 miljoen.
  • Aantal actieve gebruikers in Nederland dagelijks: 908.000.

Whatsapp bedrijfsnummer

Whatsapp wordt door meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt en is een enorm populair kanaal om één op één berichten te sturen. Het is steeds populairder onder bedrijven om in te zetten als klantenservice kanaal. Het is snel in gebruik en laagdrempelig.

  • Doel: klantbinding, onderhouden van relaties.
  • Mogelijkheden: privéberichten sturen, groepsberichten versturen, groepen aanmaken en converseren.
  • Device: smartphone.
  • Doelgroep: B2C.
  • Leeftijdsgroep: alle Nederlanders vanaf 10 jaar.
  • Aantal Nederlandse accounts: 11,9 miljoen.
  • Aantal actieve gebruikers in Nederland dagelijks: 9,1 miljoen.

Xing bedrijfspagina

Xing is eenzelfde social media platform als Linkedin maar dan alleen in Duitsland. Het is dus een zakelijk platform, meer dan Linkedin gericht op het zoeken en aanbieden van banen maar ook met de mogelijkheid om content te delen en pagina’s, groepen en evenementen aan te maken. Op Xing zitten vooral veel kleine en middelgrote bedrijven.

  • Doel: reputatie bewaking, input productontwikkeling, medewerkers betrekken, recruitment
  • Mogelijkheden: vacatures plaatsen, content delen, whitepapers, blogs, video’s, adverteren, vind-ik-leuks, reageren op berichten, premium account voor meer mogelijkheden.
  • Device: smartphone & desktop.
  • Doelgroep: B2B.
  • Leeftijdsgroep: professionals in Duitsland.
  • Aantal Duitse accounts: 8 miljoen.

Youtube bedrijfsaccount

Youtube is hét kanaal via waar filmpjes en professionele films worden gedeeld. Ook de “how-to” filmpjes doen het goed op dit kanaal. Video is enorm in opkomst in de social media tegenover afbeeldingen en tekst. Het kanaal is ideaal om promotiefilms en professionele documentaires van het bedrijf te delen en heeft een heel groot bereik. Youtube is een bedrijf van Google en een bedrijfsaccount heeft daardoor een positief effect op je SEO. Daarbij zijn de filmpjes makkelijk te delen via andere social media kanalen.

  • Doel: verhogen naamsbekendheid, nieuwe klanten aantrekken, meer bezoekers naar website sturen, reputatie bewaking, beter gevonden worden in zoekmachines.
  • Mogelijkheden: visuele merkbeleving, video’s plaatsen, conversatie op gang houden.
  • Device: smartphone & desktop.
  • Doelgroep: B2B & B2C.
  • Leeftijdsgroep: iedereen.
  • Aantal Nederlandse accounts: 8,7 miljoen.
  • Aantal actieve gebruikers in Nederland dagelijks: 2,4 miljoen.

Begint het na het lezen van dit artikel te kriebelen om social media kanalen voor jouw bedrijf te gaan inzetten? Ga dan gelijk aan de slag! Als je nog verdere vragen hebt of hulp behoeft dan staan wij voor je klaar. Bekijk ook onze diensten pagina of neem direct contact op.

Aantallen en leeftijdsgroepen zijn gebaseerd op onderzoek van NewCom (2019).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact met YOMS
close slider